Sunday, April 29

sudah bebas dari segele gelenye

assalamualaikum,

lamakn aku tk update? smp dah bny kehilangan followers. haha gitu pulak kn. sorry sgtlah. aku tk sempat. sekarang aku nk bg tahu ah aku dah habis dah matrikulasi *KeningKening* so aku maybe akn mula rajin update. tehee. 

this is my practicum A6


ramai junior junior aku yg dah mula tny mcm mne matrik ni. aku sbg sunbae cehh xyh nk korean sgt an. senior. aku leh share sikit ah apa yg aku tahu. the rest korang kne experience sendiri. seperti yg sedia mklum aku gi matriks johor. 

dulu dulu time zaman kesekolahan aku rmi ckp matrik ni susah. tak susah pun ! yg menjdikn matrik ni susah semangat kau utk belajar je. so tips yg aku boleh bg adalah : 


  • Bila belajar tu, kalau ada benda yg kau tak paham, kau pahamkan haritu jugak ! kau akn menyesal bila kau tangguh nk phmkn benda tu. tgu pekse baru nk phmkn mmg kau seksa diri kau jgk lah. percayalah. 
  • Jangan sombong. jadikan semua org kawan kau. lg bny kawn mknenye bny sumber2 kau. 
  • Baik baiklah dengan lecturer even diaorg buat kau sakit hati pun sbb bg assignment pastu madah kene reject. *pengalaman ni* sbb dia nk yg terbaik utk kau. kau akn gunakn benda2 ni semua jugak bila masok u. 
  • Suka pada subject math. haha mesti cm pelik an aku ckp ni. tp ade sbb. sbbnya bila kau suka math kau senang faham. ramai org yg stuck dekat math. pointer low sbb math. so balik pd pt 1 td. sila fahamkan dengan kadar yg segera bila kau tak faham something.

stakat ni tips pasal study tu jelah. saje je nk belagak mcm senior bg tips. LOL ! 

oh sapa yg masih confuse lg matrik ni ade 4 jenis modul. MS MD MT MA. 

MS tu modul satu. subjek korg bio phy chem math
MD tu modul dua. subjek korg phy chem sce com math
MT tu modul tiga. subjek korg bio chem sce com math
MA tu modul akaun. subjek korang acc business econ math

ps : matrik tak boleh bwk kete. aku tau korg ade kerete sebijik sorg tp xperlu utk matrik. kasi adik pinjam dulu stahun. LOL !


alright tu je aku rasa nk bg tahu. ade pape contactlah aku kt twitter @topeqAG. :) kbye.




No comments:

Post a Comment